Ahad, 1 September 2013

Perlancaran Sambutan Kemerdekaan ke-56



Malaysiaku berdaulat

Kini aku bersyukur, aku masih bernafas dengan tenang dibumi bertuah mu malaysia…

aku bersyukur, negara ku tidak adanya pertumpahan darah berlaku secara besar-besaran di bumi bertuah ini…

Namun bumi ku ini, belum lagi aman… rompakan, culik, gejala sosial yang tiada kesudahan terus berlaku, bermaharaja lela…

Salahkan siapa?? polis?? Pemimpin?? ulama??? ustaz?? ataupun kita sendiri yang leka dengan tanggungjawab… sibuk dengan urusan duniawi…

lihatlah, pandanglah, fikirlah, dalamilah… malaysia ku..

Malaysia ku berdaulat….

bahasa kita yang dirojak carca merbakan. campur sana, campur sini. Aku tidak paham siapa yang menjadikan bahasa kita jadi bahasa rojak…

Ingatlah asal-asal mu… semaikan bahasa ibunda mu..

pejuang-pejuang telah terkorban dilahad datu..

salah siapa?? tuding menuding diantara kita..

apabila nyawa menjadi taruhan, sandiwara politik pula katanya..

Malaysiaku berdaulat…

kita belum merdeka sebenarnya…

ekonomi bangsa kita lumpuh, pendidikan kita ketinggalan jauh, tanah kita tergadai… bangsaku yang banyak suka berhibur

artis dipuja, ulama dipersenda..

mana Alquran dan hadis yang jadi panduan hidup??

Malaysiaku berdaulat…

Kini aku sedar, aku hidup di tanah air ku.. tapi aku ibarat hidup negara asing.. mencari rezeki, sesuap nasi, seperti meminta sedekah pada bangsa lain..

bangkitlah kita semua.. sedar dari lena empuk mu..

siapa diri kita..

Malaysiaku Berdaulat

bumi malaysia ku harus ku pertahankan, bukan hanya omong kosong..

tapi itulah ikrar ku..

tanah tumpahnya darahku..

malaysia ku bumi bertuah…

inilah pentas duniaku, akan ku pertahankan kota kemerdekaan ini, demi bangsa, agama dan negara..